رژیم غذایی دوران بارداری
توسط مدیر سامانه دذ 12 سپتامبر, 2012 دذ 07:01 ب.ظ | دسته‌بندی شده در آموزش, بهداشت کودکان | با ۰ دیدگاه

 

رژیم غذایی دوران بارداری

چینی ها سن افراد را از اولین ماه بارداری حساب می کنند و این بهترین روشی است که به مادر می فهماند موجود زنده ای در بدن دارد که در حال تغذیه و رشد و نمو است و در هنگام تولد ۹ ماهه خواهد بود مادر در طول این دوران تکاملی احتیاج بیشتری به تغذیه صحیح و محیط مناسب دارد .

سلامت کودک در این دوره بستگی به سلامت مادر داشته و سلامت سالهای بعد زندگی اش نیز بستگی به همین دوران دارد در دوران بارداری رژیم غذایی کامل و کافی سلامت و زیبائی شما را حفظ کرده و رشد و نمو نوزادان را تامین می کنداهمیت و ارزش غذا بستگی به نوع آن دارد نه به مقدار آن و مقدار غذای مصرفی روزانه تا حدی ارتباط مستقیم با قد و وزن و اشتهای زن دارد ارزش غذائی را معمولا از روی مقدار حرارتی که غذا ایجاد می کند می سنجند و این حرارت را کالری می نامند مقدار متوسط کالری لازم برای یک زن باردار ۲۵۰۰ در ۲۴ ساعت می باشد.

در اولین ماه های بارداری اغلب میل به غذا کم است و در بعضی موارد زن باردار به کلی از غذا احساس تنفر می کند رفته رفته به علت افزایش تهوع بی میلی به غذا نیز تشدید می شود.پس از پایان سومین ماه بارداری میل به غذا یشتر شده و گاهی اوقات نیز بطور غیر عادی افزایش می یابد زن باردار باید به کمک اراده خود سعی کند در روز فقط سه بار غذا بخورد و از غذاهای چرب و روغن دار و شیرین کمتر استفاده کند و.لی هرقدر مایل باشد می تواند از سبزیجاتی مانند کاهو , گوجه فرنگی , کرفس لوبیا سبز , چغندر و هویج در رژیم غذائی روزانه خود استفاده نماید و با افزایش مقدار این سبزی ها اغلب ممکن است احساس سیری نموده در نتیجه از خوردن غذاهای دیگر امتناع نماید.

غذائی که ن باردار میل می کند بعد از هضم جذب شده وارد خون می شود و سپس مورد استفاده بدن و جنین قرار می گیردجنین آنچه را که برای تکامل و رشد خود لازم است توسط جفت از خون مادر می گیرد و بدین ترتیب تغذیه می کند بناراین اگر تغذیه مادر کامل نباشد مواد غذایی لازم برای رشد و نمو جنین تامین نشده و نوزاد , کوچک و کم وزن به دنیا می آید اغلب پزشکان معتقدند که نارس بودن نوزاد و نقص های مادر زادی تا حدی ارتباط مستقیم با تغزیه نا مناسب  و کمبود ویتامین در دوران بارداری دارد خوراک روزانه زنان باردار از نظر اهمیت و ارزش غذائی به هفت گروه تقسیم می شود:

گروه اول : شیر

شیر کامل ترین غذائی طبیعی است و به دلایل زیادی برای زن باردار مفید می باشد.

۱- شیر , شامل انواع مواد مفید برای ساختمان استخوان هاست مثلا مقدار زیادی کلسیم و فسفر که برای نمو استخوان و دندانها لازم است در شیر وجود دارد هم چنین این مواد معدنی به میزان کافی و برای مادر و جنین قابل هضم می باشد .

۲- شیر , منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین سازنده بافت ها است مواد پروتئینی شیر نه تنها برای ساختمان و رشد بافت ها مفید است لکه از کلیه پروتئین ها غذا های دیگر قابلت جذب بیشتری دارد بعضی زنان باردار قادر به به نوشیدن شیر نیستند  طعم شیر برای آنها ناخوشایند است . در این صورت بهتر است شیر به صورت سوپ ، دسر ، شیرکاکائو ، شیر برنج و امثال این ها مصرف شود.

گروه دوم : سبزیجات

سبزی ها حاوی ویتامین ، آهن و مواد معدنی مختلف دیگر می باشد که از لحاظ اهمیت مرتبه دوم را غذا های زن باردار دارا می باشنداین گروه عباتند از :

سیب زمینی – کاهو – لویا چیتی – هویج – لوبیا سبز – تره – کلم پیچ – فلفل سز – اسفناج – نخود فرنگی – عدس – کدو – کلم سبز – کدو حلوائی.

کلیه این سبزیجات که غنی از ویتامین های گروه آ و مواد معدنی هستند به طور خام در سالاد و یا بصورت پخته مصرف می شود  ولی باید دقت کرد که این سبزیجات به مدت کوتاه و در آب کم حرارت داده شود.تا زیاد پخته نشده و ویتامین های موجود در آن  در اثر حرارت از بین نرود.

گروه سوم: مرکبات

گوجه فرنگی – پرتقال – لیمو – نارنگی – طالبی- آناناس –  توت فرنگی – موز

 در حدود یک قرن پیش یعنی هنگامی که اهمیت میوه های تازه مورد توجه نبود به علت نخوردن غذا و میوه های تازه  ،ده ها هزار نفر از بین می رفتند . در آن زمان کشتی هایی که یکسال بر روی دریا بودند قادر به تهیه میوه ،  شیر ، تخم مرغ و سبزی های تازه نبودند و در نتیجه غذای دریانوردان فقط از غذا های دود زاده ونمک زده تهیه می شد به غیر از خطرات دیگر در این صفر ها خطر اصلیک نوع بیماری ود که آن را اسکوروی می نامیدند و علائم آن درد استخوان خونریزی و رم لسه بود تا قرن ۱۸ علت این بیماری معلوم نبود ولی پس از   کشف علل آن در انگلستان قانونی وضع گردید  که طبق آن کشتی ها موظف بودند روزانه مقداری آب میوه به رژیم غذایی ملوانان اضافه کنند در نتیجه از آن پس آب لیمو ترش میان دریانوردان    میوه های   که در c تقسیم می شد. اکنون می دانیم که علت بیماری و مرگ دریانوردان کمبود ویتامین

تازه موجود می باشد .

 

گروه چهارم : گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ

 

منظور کردن یک یا دو تخم مرغ در غذای روزانه به علت مقدار زیاد آهن ، ویتامین و پروتئین آن بسیار لازم است وظیفه آهن در بدن حمل اکسیژن در گلبول های قرمز خون می باشد با وجود اهمیت آهن مقدار آن در بدن بسیار کم است و همچنین بدن نمی تواند آهن را برای استفاده بعدی ذخیره نماید

در ماه های آخر بارداری جنین بر خلاف برزگسالان آهن را در کبد خود ذخیره می نماید این عمل به خاطر اینست که پس از تولد نوزاد مجبور است تا مدت ها فقط با شیر تغذیه شود و آهن شیر مادر نیز بسیار کم است و چون جنین برای ساختن گلبول های قرمز خون احتیاج به آهن دارد اغلب زنان باردار دچار کمبود آهن می شوند در حالی که آهن موجود در یک تخم مرغ فقط یک دهم آهن مورد نیاز بدن است و این نوع آهن به آسانی جذب بدن می گردد.

 

گروه پنجم : نان گندم و حبوبات

نان گندم – انواع بیسکوئیتها و انواع نان ها  – نان چاودار یا گندم سیاه  – نان ذرت نانی که آراد گندم و پوست آن تهیه می شود به رنگ زرد و مایل به قهوه ای است و ارزش غذائی بسیار دارد ولی نانی که از آرد سفید بهدست می آید ارزش غذائی کمتری دارد زیرا در پوست گندم مقدار زیادی آهن و ویتامین های مختلف از گروه B  و E  یافت می شود و بطور تقریبی می توان گفت که ۹۰ درصد از ویتامین های موجود در پوست گندم وجود دارد.

کمبود ویتامین B در بدن سبب ، ورم ، درد های عصبی ، کم اشتهائی ، حالت تهوع و اختلالات گوارشی می شود و حبوباتی از قبیل لوبیا ، نخود و عدس حاوی ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری است .

گروه ششم : مواد روغنی

شامل مواد روغنی ، انواع کره نباتی و کره حیوانی است کره به علت چربی و طعم خوبی که دارد زیاد مصرف می شود .

روغن ماهی :

یکی دیگر از ویتامین های مهم ویتامین D می باشد بدون این ویتامین بدن قادر نیست کلسیم و فسفر را برای ساختن استخوانها بکار برد ویتا مین D حاصل تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست بدن است و آفتاب منبع اصلی این ویتامین می باشد.

ید:

بدن انسان احتیاج بسیار کمی به ید دارد این مقدار ید با خوردن غذاهای دریایی از قبیل ماهی – دوبار در هفته – و یا نمک ید دار تامین می شود.

مایعات:

۸ لیوان در روز شامل آب ، آب میوه و آب معدنی.

فرستادن یک دیدگاه

XHTML: شما می‌توانید از این برچسب‌ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>